Vinets namn och utseende, vem bestämmer?!

Det är många som undrar över hur en vinflaska eller box får sitt utseende. Vem är det som namnger och bestämmer hur etiketter och utformning ska se ut?

Foto: United Power

Det är ofta producenten som tar fram namn och design på förpackningar till sina viner, men ibland händer det att vi här i Sverige får möjlighet att göra det. Det var Hampus hos oss på Vinia som kom på namnet på the Great Bonza.

Bonza är ett australiensiskt uttryck som ganska exakt beskriver den där känslan som sprids i kroppen innan man utbrister ”hurra!”. Något är bonza om det är briljant, superbt och fantastiskt, men samtidigt laid back och avslappnat. Personer, platser och andra saker kan vara bonza. Det här vinet är det. Därför fick det namnet The Great Bonza.

Därefter lämnade vi en brief till reklambyrån United Power, för att få förslag på utformning på boxen.

Vi ville att den skulle bli färgglad och skvallra om den känsla som vi får när vi besöker producentens vingård i Australien. AD:n Jocke fick ledord som glatt och retro. Det senare eftersom producenten John fick en retrokänsla av namnet. Namnet på vinet skulle också gå igen i designen. Vi ville dessutom anknyta till det australiensiska ursprunget. Jocke berättar om hur han tänkte när han tog fram layouten:

”The Great Bonza är ett quirky namn på ett vin – på boxen ser du en quirky Australian circus. Den är lekfull och en vink till den klassiska bilden av den boxande kängurun. Jag valde starka färger som sticker ut, och som kanske är lite oväntade i sammanhanget. Jag vill att boxen ska synas i hyllan, men också bidra med stämning på middagsbordet.”