Lombard

Champagne Lombard är ett historiskt hus i Epernay som grundades 1925. Tidigare var det volyminriktat men nu gäller ”kvalitet utan kompromisser”.

Under 2000-talet sålde Thierry Lombard en del av verksamheten och köpte vingårdar samtidigt som han satsade på nylansering av ett annat varumärke.

2008 kom Christophe Pitois till huset som vinmakare och biträdande direktör. Christophe Pitois har ett lidelsefullt intresse för vin, främst för kvalitetsvinerna från hans födelseregion Champagne.  Speciellt de många cuvéerna av premier cru- och grand cru-viner från byn Mesnil-sur-Oger som under årens lopp varit verkliga pärlor.

Under hans år som vinmakare har uppstått en ny rörelse i Champagne. Den är en reaktion mot lågprismarknaden och målet är att skapa ett komplement till de stora prestigemärkena.

Betoningen ligger på odlingsförhållandena i Champagne och initiativet kom från några pionjärer bland odlarna.

Effekterna av krisen på volymmarknaden med lågprisprodukter började märkas 2014–2015 genom en nedgång av försäljningspriserna. Samtidigt steg priset på råvaror som druvor och must.

Dåvarande huset Lombard hade svårt att ställa om sig efter de ändrade förhållandena och valde därför att åter börja koncentrera sig på sitt eget märke – Champagne Lombard.

Nuvarande Champagne Lombard använder all frukt från cirka 10 hektar egna vingårdar och tack vare Christophe Pitois kontakter och hans nätverk inom vinnäringen så gör man nu viner från 21 av 44 Premier Cru lägen samt från 11 av 17 Grand Cru lägen.

Ytterligare en förstärkning kom när Johann Cochut kom in i ledningen av Champagne Lombard.  Man förändrade sitt arbetssätt genom att rikta sig till kunder som är intresserade av hög kvalitet i sin champagne.  Ett arbetssätt som verkligen genererat framgång på många marknader runt om i världen och så även i Sverige genom lanseringen av vin i Systembolagsbutikerna som kvalitetsviner till restaurangmarknaden.

Thierry Lombard har nu dragit sig tillbaka från den dagliga ledningen som han lugnt kunnat överlåta till Johann Cochut men finns kvar som styrelseordförande och i huset med hans namn arbetar nu också sonen Thomas Lombard.

Johann Cochut och Christophe Pitois arbetar idogt som ett radarpar där vinmakaren Christophe koncentrerar sig på att hitta bra odlare och råvaror och Johann som ambassadör för Champagne Lombards växande Premier Cru och Grand Cru marknad.

2017 började man se resultaten av satsningen på ”kvalitet utan kompromisser” och då började även Thierry Lombard arbeta i familjeföretaget som produktchef.

Champagne Lombard specialiserar sig allt mer på Premier Cru- och Grand Cru-viner. Ambitionen är att framhålla odlingsförhållandena i Champagne och i vissa fall ända ner på odlingslottsnivå. Målet är att låta konsumenten upptäcka vinerna i sortimentet genom att göra en avsmakningsresa.

Champagne Lombards ambition är en volym under 600 000 flaskor och har valt en selektiv distribution mot partners som delar synen på champagne som en sofistikerad måltidsdryck.

Champagne Lombard vill ha ett mycket nära samarbete med de vinodlare som väljer att följa husets intentioner och huset vill betona deras arbete. Champagne Lombard menar att vin från Champagne är mycket mer än ett recept på mer eller mindre väldoserade blandningar.

Det handlar om att sätta fokus på regionen, dess jordar och druvsorter. Det handlar också om att ge medvetna konsumenter något för att fira speciella tillfällen, visa mångfalden och komplexiteten hos våra viner vid en måltid eller för att bara njuta av.

Champagne Growing Region_Karta